Het Achterstandsfonds ondersteunt huisartsen
in achterstandswijken ook tijdens de COVID-19 crisis
Huisartsenondersteuning tijdens COVID-19 vanuit ASF
- Financiële vergoeding
- COVID-19 Toolkit
Het Achterstandsfonds (ASF) in Noord-Holland wil huisartsen in achterstandswijken in verband met COVID-19 ondersteunen en stelt hiervoor een extra financiële vergoeding en een digitale COVID-19 Toolkit beschikbaar.
UPDATE: Het is per 8 oktober 2020 weer mogelijk om een aanvraag te doen voor een financiële vergoeding.
Financiële vergoeding
- 1 uur consult
- Tolkentelefoon
- Overige
Patiënten in achterstandswijken vragen over het algemeen meer tijd en communicatievermogen van een huisarts dan reguliere patiënten. Huisartsen maken in deze tijd extra kosten. Het ASF wil hier graag in tegemoet komen door een directe vergoeding van het uur consult en de tolkentelefoon aan te bieden. Deze vergoeding is beschikbaar naast eventuele reguliere projectaanvragen bij ASF.
Directe vergoeding van het uur consult.
Het diagnosticeren, verwijzen, informeren van een mogelijke COVID-19 patiënt kan veel tijd kosten. Vanuit het ASF kunnen wij hieraan bijdragen met behulp van het vergoeden van een uur gesprek. Deze bijdrage is beschikbaar naast eventuele reguliere projectaanvragen bij ASF.
Wat zijn hiervoor de spelregels?
- De praktijk heeft patiënten in (een) achterstandswijk(en) in Noord-Holland.
- Het uur gesprek wordt ingezet bij triëren, informeren en/of doorverwijzing van een potentiële corona patiënt.
- Per patiënt mag eenmalig van deze vergoeding gebruik worden gemaakt.
- De huisarts doet het gesprek met de patiënt, diens uur wordt vergoed. Het gesprek mag ook online plaatsvinden.
- De huisarts mag iedereen bij het gesprek vragen die hij/zij wenselijk vindt.
- Er wordt maximaal €80 excl. btw (€96,80 incl. btw) vergoed per gesprek van een uur.
- Er kan maximaal 20 uur worden gedeclareerd per huisarts en maximaal 50 uur per huisartsenpraktijk. De maximale vergoeding per praktijk is dus €4000 (excl. btw)
- Het beschikbare budget voor deze vergoeding verschilt per gemeente en wordt bepaald op basis van het reguliere ASF budget per gemeente.
Hoe werkt het?
Stuur een mail naar achterstandsfonds@zonh.nl voor het direct aanvragen van een uur gesprek en geef hierbij in het kort aan:
- Onderwerp: vergoeding uur consult
- Naam en plaats huisartsenpraktijk
- Schatting van aantal in te zetten uur consulten.
- Beknopt de reden van aanvraag
- Facturen kunnen achteraf worden ingediend
Directe vergoeding van de inzet van de tolkentelefoon.
Deze vergoeding is beschikbaar naast eventuele reguliere projectaanvragen bij ASF. Wij vinden het belangrijk dat huisartsen in Noord-Holland gebruik kunnen maken van de tolkentelefoon voor patiënten die de Nederlandse taal niet (voldoende) machtig zijn. Dit is ook mogelijk voor beeldbellen! Bij de tolkentelefoon van Global Talk krijgt u binnen 1 minuut een tolk aan de lijn in de juiste taal. De tolkentelefoon is 24/7 bereikbaar via 088-2555222.
Hoe werkt het?
Stuur een mail naar achterstandsfonds@zonh.nl om het klantnummer van ASF bij de Tolkentelefoon op te vragen. Geef hierbij in het kort aan:
- Onderwerp: Aanvraag tolkentelefoon
- Naam en plaats huisartsenpraktijk
Wij sturen u vervolgens het klantnummer toe, die u noemt aan het begin van het telefoongesprek met de tolk. Op deze manier worden de gesprekken direct gefactureerd aan het ASF en hoeft u verder niets te regelen!
Aanvragen voor andere COVID-19 ondersteuning
Heeft u nog meer ideeën voor COVID-19 gerelateerde ASF aanvragen? Concrete projecten/ideeën voor vergoedingen die de werklast van de huisarts kunnen verlagen en een directe link hebben met COVID-19 kunnen vanaf nu ook direct via de mail worden aangevraagd. Denk bijvoorbeeld aan het vertalen van COVID-19 gerelateerde folders of de inzet van ondersteuning, overlegtijd of materialen die de communicatie of werkbaarheid verhogen. Deze bijdrage is beschikbaar naast eventuele reguliere projectaanvragen bij ASF.
Hoe werkt het?
Stuur een mail naar achterstandsfonds@zonh.nl voor het aanvragen van het project/ de vergoeding. Geef hierbij het volgende aan:
- Onderwerp: overige COVID-19 gerelateerde ASF-aanvragen
- Naam en plaats huisartsenpraktijk en inschatting van aantal patiënten vanuit achterstandswijk
- Beschrijving van het project/gevraagde vergoeding
- Korte onderbouwing waarom dit project/deze vergoeding in COVID-19 tijd nodig is
- Het benodigde budget
De ASF-projectgroep van ZONH bespreekt uw aanvraag, de relevantie en neemt een beslissing voor goedkeuring.
COVID-19 Toolkit voor laaggeletterden/anderstaligen
- COVID-19 materialen
- Tools voor tijdens een consult
Om u te ondersteunen in uw contact met anderstaligen en/of laaggeletterden hebben wij een overzicht met relevante informatie rondom het corona virus gemaakt. Dit overzicht bestaat uit COVID-19 materialen en extra tools voor tijdens een consult in de corona periode. Indien er behoefte is aan geprinte folders: laat het ons weten, wij regelen het!
- NIEUW! Maatregelen getekend – 20 januari (Corine Matser)
- NIEUW! Informatiekaart corona (Nederlands – 12 jan) (Pharos)
- NIEUW! Persconferentie 20 januari in eenvoudige taal
- NIEUW! Coronaregels vanaf 20 januari in beeld
- Corona woordenlijst (Pharos)
- NIEUW! Mondkapjesplicht in beeld
- Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje? (Rijksoverheid)
- Corona – wat nu? (Stichting Lezen en Schrijven)
- Website van Steffie met uitleg over COVID-19 in eenvoudige taal
- Poster COVID-19 preventie picto’s (Pharos)
- COVID-19 preventie in pictogrammen en korte tekst (Studio van Laar)
- NIEUW! Corona: wat is 1,5 meter? (Middin)
Informatie over het Corona Vaccin
- NIEUW! Wat is een corona vaccin?
- NIEUW! Informatie over vaccinatie in begrijpelijke taal
- NIEUW! Praatplaat over het corona vaccin – ‘prik tegen corona’ (Rijksoverheid)
- NIEUW! Steffie legt corona eenvoudig uit: vaccinatie
- NIEUW! Wat is een coronatest? (Middin)
- NIEUW! Hoe moet ik een coronatest doen? (Middin)
Bronnen: Pharos, Stichting Lezen en Schrijven, Studio van Laar, Rijksoverheid, Middin, Steffie en RIVM
COVID-19 hulplijnen in andere talen
WHO: Corona Health Alert via Whatsapp
De World Health Organisation (WHO) startte onlangs met een ‘health alert corona’. Via een gebruiksvriendelijke Whatsapp-tool kunnen mensen vragen stellen over COVID-19 in onder andere: Arabisch, Bengaals, Dari, Engels, Frans, Hausa (Afrikaans), Hindi, Italiaans, Lets, Portugees, Spaans, Swahili (Afrikaans), Somalisch, Tahil, Urdu (Pakistan).
Het Rode Kruis: COVID-19 hulplijn via Whatsapp
De Rode Kruis Hulplijn is nu ook bereikbaar voor mensen die geen Nederlands spreken. Hebben zij een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat ze in quarantaine of thuisisolatie zitten vanwege het coronavirus, dan kunnen ze terecht bij speciale WhatsApp-nummers. Ook kunnen naasten iemand opgeven die elders in het land woont, maar bij wie ze graag willen dat het Rode Kruis een oogje in het zeil houdt of boodschappen doet. De WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen is beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Marokkaans-Berbers (Tamazight), Turks, Chinees (Mandarijn en Kantonees) en Portugees.
Helpdesk voor statushouders
De helpdesk richt zich op statushouders met vragen over hun gezondheid en de crisismaatregelen. De Corona Helpdesk Statushouders is op werkdagen van 14.00 tot 16.00 uur te bereiken op 085-5808800 en ze hebben een facebook pagina: CAS Help Desk.
De COVID-19 self-check (beschikbaar in het Nederlands enEngels)
De COVID-19 zelf-check Saltro is nu beschikbaar en positief geëvalueerd door NeLL en Leiden University Medical Center.
COVID-19 informatie per taal (alfabetisch)
Arabisch:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Arabisch 12 jan (Pharos)
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Arabisch-Syrisch (Global Talk)
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Marokkaans-Arabisch (Global Talk)
NIEUW! Afspraak maken voor een corona test in het Arabisch
Corona stopt bij jou – Arabisch (GGD)
Folder: Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje – Arabisch (Rijksoverheid)
Poster Gebruik van mondkapjes – Arabisch (Rijksoverheid)
Poster Hoe gebruik ik een mondkapje – Arabisch (Rijksoverheid)
Poster COVID-19 preventie Arabisch (Pharos)
Poster Stop COVID-19 Arabisch (Rijksoverheid)
Facebookpagina Syriërs Gezond
Gezondheidsinformatie (Gezond in Nederland)
Berber:
NIEUW! Persconferentie 20 januari vertaald – Berber (Global Talk)
Chinees:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Chinees vereenvoudigd 12 jan (Pharos)
Poster Gebruik van mondkapjes – Chinees (Rijksoverheid)
Poster COVID-19 adviezen Chinees (Pharos)
Engels:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Engels 12 jan (Pharos)
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Engels (Global Talk)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest in het Engels
Corona stopt bij jou – Engels (GGD) Folder: Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje – Engels (Rijksoverheid)
Poster COVID-19 preventie Engels (Pharos)
Poster Stop verspreiding COVID-19 Engels (Rijksoverheid)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest in het Engels
Farsi (Iran):
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Farsi (Global Talk)
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Farsi 12 jan (Pharos)
Folder: Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje – Farsi (Rijksoverheid)
Facebookpagina Farsi Gezond
Papiaments (Nederlandse Antillen):
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Papiaments 12 jan (Pharos)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest – Papiamento
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest- Papiamentu
Poster Gebruik van mondkapjes – Papiamento (Rijksoverheid)
Poster Gebruik van mondkapjes – Papiamentu (Rijksoverheid)
Poster Hoe gebruik ik een mondkapje – Papiamento (Rijksoverheid)
Poster Hoe gebruik ik een mondkapje – Papiamentu (Rijksoverheid)
Poster stop verspreiding COVID-19 Papiamento (Rijksoverheid)
Pools:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Pools 12 jan (Pharos)
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Pools (Global Talk)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest in het Pools
Corona stopt bij jou – Pools (GGD)
Poster COVID-19 adviezen Pools (Pharos)
Poster Stop verspreiding COVID-19 Pools (Rijksoverheid)
Somalisch:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Somalisch 12 jan (Pharos)
Video algemene informatie COVID-19 Somalisch (Noord- en Oost-Gelderland)
Poster COVID-19 adviezen Somalisch (Pharos)
Spaans:
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Spaans 12 jan (Pharos)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest in het Spaans (Rijksoverheid)
Poster Gebruik van mondkapjes – Spaans (Rijksoverheid)
Poster Hoe gebruik ik een mondkapje – Spaans (Rijksoverheid)
Poster Stop Verspreiding COVID-19 Spaans (Rijksoverheid)
Tigrinya (Eritrea):
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 Tigrinya 12 jan (Pharos)
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Tigrinya (Global Talk)
Folder: Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje – Tigrinya (Rijksoverheid)
Poster COVID-19 preventie Tigrinya (Pharos)
Facebookpagina Eritreeërs Gezond
Eritrese jongeren over informatie COVID-19 (COA)
Gezondheidsinformatie (Gezond in Nederland)
Turks:
NIEUW! Persconferentie 20 jan vertaald – Turks (Global Talk)
NIEUW! Informatiekaart COVID-19 12 jan Turks (Pharos)
NIEUW! Afspraak maken voor een coronatest in het Turks (Rijksoverheid)
Corona stopt bij jou – Turks (GGD)
Folder: Hoe gebruik ik een niet-medisch mondkapje – Turks (Rijksoverheid)
Poster COVID-19 preventie Turks (Pharos)
Poster Stop Verspreiding COVID-19 Turks (Rijksoverheid)
Bronnen: Gezond Nederland, Gezond Amsterdam, Pharos, Rijksoverheid, Rode Kruis, Thuisarts.nl en TVCN.
Voor de meeste laaggeletterde en anderstalige patiënten geldt in ‘normale’ omstandigheden dat ze vaker op het spreekuur komen dan het gemiddelde. In deze tijd van COVID-19 is het streven om zo veel mogelijk consulten op afstand te laten plaatsvinden. Voor een normaal consult en een consult op afstand zijn hiervoor verschillende mogelijkheden:
- Beeldbellen
Maakt het mogelijk om een behandelaar en patiënt op een veilige manier in contact te brengen. Er bestaan veel verschillende aanbieders; wij hebben ze voor u op een rij gezet! Beeldbellen is ook voor de doktersassistentes zeer geschikt, aangezien zij ondanks de taalbarrière met non-verbale communicatie een deel van de triage op afstand kunnen doen. Zij kunnen patiënten vragen om aan te wijzen waar de klacht zich bevindt, waardoor de afstemming beter zal verlopen dan bij telefonische triage. - Websites en digitale folders
Over de meest voorkomende klachten. Als zelfzorg kan worden ingezet, dan scheelt dat een bezoek aan de huisartsenpraktijk. Voorbeelden:-
- Handreiking voor huisartsen en POH’s die zich bezig houden met psychosociale ondersteuning van migranten (Parnassia Groep, Pharos en ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum)
- Omgaan met COVID-19 stress bij vluchtelingen (Pharos)
- Begrijp je lichaam
- Turkse en Arabische folders over veelvoorkomende klachten (LHV Twente)
- Checklist communicatie op maat (Pharos)
- Gesprekskaart ‘Waar wilt u het over hebben?’ en Handleiding Gesprekskaart ‘Waar wilt u het over hebben?’
- Poster terugvraagmethode (Pharos)
- Gezondheidsboek ‘Wie helpt mij als ik ziek ben?’ (Pharos)
-
Bronnen: ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum, Begrijp je lichaam, LHV Twente, Parnassia Groep en Pharos.