Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

Mantelzorger Wanda: “Ik wil erop kunnen vertrouwen dat oma de juiste medicatie krijgt”

Soort nieuws: ZONH nieuws
Datum: 19-03-2018

Wanda’s grootmoeder heeft dementie en woont in een kleinschalige woongroep. Door personeelstekort worden er de laatste tijd veel uitzendkrachten ingeschakeld, maar zij hebben vaak geen toegang tot de elektronische cliëntendossiers. Wanda’s grootmoeder heeft onlangs de verkeerde medicijnen toegediend gekregen.

Niet consequent

“Normaal gesproken heb ik geen omkijken naar de zorg van mijn oma. Het ging eigenlijk altijd goed. Maar sinds kort zijn er een aantal vaste krachten vertrokken, waardoor er een personeelstekort is ontstaan. Dit tekort wordt aangevuld met uitzendkrachten. Het probleem is echter dat zij oma niet kennen en soms geen toegang tot het persoonlijk dossier van mijn oma hebben”, aldus Wanda die samen met haar zus mantelzorger is. “Het verlenen van zorg zonder iemands achtergrond te kennen, is praktisch onmogelijk. Hoe kun je bijvoorbeeld gedragsverandering signaleren als je de cliënt helemaal niet kent? Mijn oma is onlangs gevallen en brak daarbij haar schouder. Ze kreeg pijnbestrijding en slaapmedicatie voorgeschreven, zodat zij de nacht goed door zou kunnen slapen. Helaas constateren wij dat de medicatie regelmatig niet wordt aangeboden door de avonddienst. Of mijn oma zei dan zelf dat ze geen medicatie nodig had. Een uitzendkracht kan niet inschatten of mijn oma nog in staat is om dat zelf aan te geven. Het gevolg is dat mijn oma nachtenlang aan het spoken is en ze overdag volledig uitgeput is.” De behandelend arts van Wanda’s oma, die ook toegang heeft tot het cliëntendossier, constateert niet dat de medicatie niet consequent wordt aangeboden. “De zorg gaat over zoveel schijven en het is vaak onduidelijk wie de regie houdt. Een foutje is dan snel gemaakt.”

Alarmerend telefoontje

Onlangs kreeg Wanda een alarmerend telefoontje: haar oma had de verkeerde medicijnen toegediend gekregen. “Als gevolg van een persoonsverwisseling heeft oma per ongeluk de medicijnen van een andere cliënt toegediend gekregen. Mijn oma is de hele dag duizelig geweest en had last van hartkloppingen. Gelukkig hebben ze de fout snel geconstateerd en konden ze oma de hele dag in de gaten houden. Ze heeft niets aan het voorval overgehouden, maar het had veel erger kunnen aflopen.” Dat er in verschillende regio’s in Nederland nu afspraken met betrekking tot medicatieveiligheid worden gemaakt door huisartsen, apothekers en zorginstellingen, zodat zij beter gaan samenwerken, vindt Wanda een goede ontwikkeling. “Ik wil dat mijn oma goede, persoonlijke zorg ontvangt. Zij kan daar zelf immers niet meer om vragen. Ik vind het verontrustend dat ik er niet altijd op kan vertrouwen dat zij de juiste medicatie krijgt. Het mag niet zo zijn dat mijn oma haar medicatie niet op de juiste manier krijgt doordat er personele wijzigingen zijn.”

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven