Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

eConsult voor patiënten vaak te onpersoonlijk

Soort nieuws: Nieuws voor u geselecteerd
Thema: Organiseren van zorg
Datum: 08-08-2017

Het eConsult, oftewel de mogelijkheid om via een website of e-mail een huisarts vragen te stellen, wordt nog altijd weinig gebruikt. Patiënten geven aan dat zij het e-consult onpersoonlijk vinden en überhaupt niet weten of hun huisarts de mogelijkheid van een eConsult aanbiedt.

In 2016 gaf 3% van de zorggebruikers aan gebruik te maken van het eConsult, zo blijkt uit de eHealth-monitor 2017 van NIVEL en Nictiz. De respondenten gaven vooral aan dat het gebrek aan persoonlijk contact hen ervan weerhoudt een eConsult te gebruiken. Ook weet 60% niet of hun huisarts überhaupt een eConsult aanbiedt. Als voordeel geven zij aan dat het e-consult gebruikt kan worden op een tijdstip dat je goed uitkomt en je de tijd kunt nemen na te denken over je vragen. Qua gebruiksgemak geven de meesten aan geen problemen te verwachten. Meer dan de helft denkt dat het e-consult gemakkelijk is om te leren en te gebruiken.

Uit kwalitatief onderzoek onder acht huisartsen van Marije van der Geest, student aan de Vrije Universiteit, blijkt dat huisartsen het eConsult vooral zien als middel voor vragen die zich voordoen na een consult en/of tijdens de behandeling. Ook verwachten ze dat eConsulten meer worden gebruikt als het onderdeel is van een portaal, zoals een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Daarbij moet voor de patiënt wel duidelijk zijn wat voor vragen via e-consults kunnen worden gesteld en op welke manier.

(Bron: Zorgenz.nl)

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven