Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

Blog Willemijn Zeegers; Hottetotten spraak

Soort nieuws: Blog
Datum: 08-05-2017

Een peuter (Eva, andere naam gekozen) van 3 jaar kwam bij mij met haar moeder, op verwijzing van het consultatiebureau. Moeder vertelt dat het praten laat is begonnen en dat Eva alles duidelijk kon maken zonder woorden. Vanaf 2,5 jaar is het praten heel snel gegaan. Maar Eva zegt veel letters verkeerd en herhaalt klanken, anderen verstaan haar niet.

Uit taalonderzoek blijkt dat er sprake is van een bovengemiddeld taalniveau, er is sprake van hottetotten spraak. Ik zie een pienter meisjes, haar ouders geven ook aan dat ze zich verder goed ontwikkelt en dat ze een sterke eigen wil heeft. Hier is sprake van een fonologische articulatiestoornis, een hardnekkig spraakprobleem waar kinderen erg gefrustreerd van kunnen raken.

Ouders vragen of de schorre stem hiermee te maken heeft. Ik bevestig hun vermoeden, dit meisje geeft druk op haar stem en heeft veel spanning in het praten. Ik benoem het langer maken en herhalen van de klanken als stotteren, waarop moeder verbaasd reageert. Dit had zij niet verwacht. Ik zie een meisje dat de kat uit de boom kijkt en aan het eind van de behandeling bij mij komt staan, mij aankijkt en aanraakt, het contact is gelegd.

Mijn voelsprieten gaan echter ook overeind staan. Dit meisje wil heel graag door mij geholpen worden, wat ik snap gezien de frustratie die ze heeft. Ik voel me gelijk verantwoordelijk, niet bewust van het feit dat zij mijn karakter allang heeft gescand.

De keer daarop gaat de peuter los. Ik zie dat ze haar grenzen aan het ontdekken is, ze kijkt me met een scheef oog aan. Haar vader doet dit ook, kennelijk willen ze beiden dat ik de leiding neem (wat ik niet van nature doe). Ik laat haar los komen, met de afspraak de volgende keer mijn aandacht volledig op haar te focussen.

De keer daarop komt moeder mee, het meisje is heel stil en niet uit haar tent te lokken. Ik lok haar naar mij toe en leidt haar af met een hoedje wip spel. Dat lukt. Aan het eind is er tijd over, ik vraag of moeder vragen heeft. Ja, zegt ze heel duidelijk: soms wordt mijn dochter heel boos als ik haar niet versta, hoe kan ik het beste reageren? Ik zeg dat ik blij ben met die vraag, dat veel kinderen die hier komen dit hebben en snap dat het lastig is. Misschien kan Eva vertellen hoe ze wil dat je reageert? Eva weet het niet, maar wil er wel bij geholpen worden.

Mijn kinderen wilden graag afgeleid worden, als ze bijvoorbeeld hun zin niet kregen. Ja knikt Eva, dat wil ik ook. Als ik vraag wat moeder meeneemt uit vandaag om de spraak te verbeteren zegt ze: het liedje van het lammetje en het spelletje, waarbij je zegt: daar gggggaat ie (autootje rijdt steeds weer van de racebaan af).

Willemijn Zeegers is logopedist en klinisch linguïst,. Ze heeft gedurende 23 jaar ervaring opgebouwd in het speciaal onderwijs, het verpleeghuis en de eerstelijnspraktijk. Sinds februari 2014 is zij werkzaam in Logopediepraktijk Uitgeest.

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven