Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

Blog Angelique Schuitemaker: Weet jij wat jouw cliënt wil?

Soort nieuws: ZONH nieuws
Datum: 10-01-2018

Het nieuwe jaar is aangebroken. En zo’n frisse start vraagt om reflectie op de achterliggende periode. Dus het wemelt weer van de goede voornemens! Ook ik heb mijzelf een doel gesteld: zorgen dat de cliënt gehoord wordt.

Als zorgverlener sta je ieder jaar voor grote uitdagingen. Bezuinigingen, reorganisaties, onderbezetting; allemaal factoren die van invloed zijn op de manier waarop we ons werk doen. En de manier waarop met onze cliënt omgaan. Door restricties en oplopende werkdruk verliezen we soms uit het oog wat er echt toe doet voor onze cliënt.

In de zorg ligt de focus meer en meer op de uitkomsten van ons handelen. We zoeken naar manieren om de zorg goed in te richten. Zoveel mogelijk mensen helpen voor weinig kosten en in korte tijd. Het doel is het verlenen van de meest efficiënte en effectieve zorg. Maar waar is de cliënt in dat verhaal?

Weten we nog wel wat onze cliënt echt wil? En nemen we nog wel de tijd om antwoord op die vraag te krijgen? In mijn optiek laten we ons nu te vaak leiden door een focus op resultaat. Daardoor sluiten onze interventies lang niet altijd meer aan op de wensen van de cliënt. We voelen onmacht door externe factoren, worden opgejaagd door tijdgebrek en zijn bedolven onder administratieve rompslomp. In ons hoofd galmt de zin: ‘Geen tijd, te druk!’

Geen wonder dus dat we uit het oog zijn verloren wat de cliënt nu echt wil. Wil de patiënt volledige genezing of is het voor de cliënt bijvoorbeeld voldoende als hij of zij eens per week naar de bridgeclub kan? Ik geloof dat we het antwoord vaak niet weten. En dat is schrijnend.

Maar hoe ontdekken we de ware wensen van de cliënt? Het antwoord is simpel: ga eens zitten met een cliënten vraag welke wensen de cliënt heeft. Wat wil hij of zij nu écht? Oftewel: what matters to our patient? Het is een vraag die we vaker zouden moeten stellen. Juist om te voorkomen dat we tijd steken in behandelingen waar de cliënt niet op zit te wachten. Dus neem een moment om even samen te zitten. En luister.

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven