Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

Blog Angelique Schuitemaker: Even over innovatie…

Soort nieuws: ZONH nieuws
Datum: 29-03-2018

Eind januari organiseerden we vanuit verschillende zorginstanties in de regio West-Friesland de Health Machine WF, een innovatiefestival met als doel burgers, zorgprofessionals, gemeenteraadsleden, studenten en bedrijven gezamenlijk te laten nadenken over innovatieve manieren om de zorg in de regio te verbeteren. Immers, door de hele regio zijn zorginstanties bezig met het verbeteren en vernieuwen van de zorg, maar die ontwikkelingen bleven vaak binnenskamers. Dat is zonde, want juist door ontwikkelingen met elkaar te delen, kunnen we van elkaar leren.

Tijdens het festival, bezocht door enthousiaste zorgverbeteraars, presenteerden startups en bedrijven een scala aan technologische vernuften; allemaal bedoeld om de zorg en de kwaliteit van leven te verbeteren. Voor de bezoekers aan inspiratie geen gebrek om in het vervolgtraject actief handen en voeten te gaan geven aan nieuwe vormen van innovatie voor de regio. Verder bleek ook al gauw dat de burger niet vies is van technologie. We menen als zorgprofessional vaak dat onze klanten terughoudend zijn wanneer het op innovaties aankomt. Toch werden Zora de Zorgrobot, zorginstrument CRDL en de slimme rollators naar hartenlust getest en gebruikt op de Innovatieplaza.

Dus met de technologische innovatie zit het wel goed. En ook de burger is welwillend. Toch blijven we in de zorg vaak tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Waarom hebben we nog geen passende innovatie kunnen vinden voor steeds terugkerende vraagstukken? Volgens mij komt dat omdat we onze hoop vestigen op technologische ontwikkelingen die ons leven moeten verbeteren, maar ligt het antwoord in sociale innovatie. Een andere mindset, andere manieren van samenwerken en slimmer en dynamischer organiseren. Alle apps, moderne communicatiemiddelen en elektronische platforms ten spijt; innovatie stokt wanneer we zelf niet bereid zijn om de technologie te implementeren en voor ons te laten werken.

Ik kreeg laatst aan aha-erlebnis toen een zorgverlener zei: “Als de innovatie mijn werk niet verbetert, doen we het niet.” Bereidwilligheid ofwel de sociale innovatie ligt dus ten grondslag aan het succes van een innovatie. Willen we sociale innovatie in gang zetten, dan moeten we verder denken dan alleen technologie. Zo moet de innovatie onder andere de werkdruk verlichten, de zorgverlener ontlasten, gezondheidswinst opleveren en het liefst ook betaalbaar en eenvoudig in gebruik zijn. Daarnaast moet de innovatie ook nog eens rekening houden met de klantreis: wat heeft de klant nodig en hoe kan de keten daarop ingericht worden?

Tijdens de Club van 100, het vervolg van het Innovatiefestival, vertelde een hartfalenverpleegkundige van het Westfriesgasthuis dat zij voornemens is zelf een digitaal formulier voor de keten te ontwikkelen en te implementeren. Daarvan gaat mijn hart harder kloppen! Een initiatief geheel vanuit eigen motivatie, vanuit de eigen overtuiging dat het beter en anders kan, vanuit de gedachte dat de verandering begint bij jezelf. Geweldig! Pas als alle neuzen dezelfde kant op staan, pas wanneer er sprake is van sociale innovatie, kan de verbetering slagen. Ga daar maar eens aanstaan!

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven