Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven

Bent u al voorbereid op de nieuwe klachtenwetgeving?

Soort nieuws: Nieuws voor u geselecteerd
Datum: 02-11-2016

De vereisten van de nieuwe wetgeving voor het afhandelen van klachten in de gezondheidszorg treden per 1 januari 2017 in werking. Wat is nieuw en hoe kunt u aan de nieuwe wetgeving voldoen? Daarnaast in dit bericht het goede nieuws dat nu ook de Geschilleninstantie DOKh voor de (huis)artsenzorg een feit is.

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Dit jaar is de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) ingegaan. Volgens deze wet moeten alle zorgaanbieders per 1 januari 2017 aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie en een onafhankelijke klachtenfunctionaris beschikbaar hebben. De Wkkgz beoogt een transparante, laagdrempelige en oplossingsgerichte klachtenafhandeling. Met als doel van klachten te leren en zo de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Wat is er nieuw aan?

Idealiter komen patiënt en zorgverlener in de spreekkamer eruit. Lukt dat niet, dan is van belang dat een patiënt zich kan wenden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris die adviseert en bemiddelt tussen zorgverlener en patiënt. Als ook dat niet tot een bevredigende oplossing leidt, staat tenslotte de deur naar de geschilleninstantie open. In de eerste twee fasen verandert er niet ingrijpend veel. Veel zorgaanbieders werken immers al volgens deze uitgangspunten. Nieuw is dat zorgverleners aangesloten moeten zijn bij een door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie. Zulke instanties zijn gerechtigd bindende uitspraken te doen en schadevergoedingen toe te kennen.

Geschilleninstantie en klachtenfunctionaris

Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) heeft een geschilleninstantie opgericht. Daar kunnen huisartsen, huisartsenposten, zorggroepen, gezondheidscentra en apotheken terecht. Ook biedt SKGE een onafhankelijke klachtenfunctionaris aan, mocht u deze nog niet hebben. Zie www.skge.nl. Voor fysiotherapeuten die zijn aangesloten bij het KNGF is een nieuwe klachtenprocedure op komst, die is aangepast aan de nieuwe wet. Zie www.kngf.nl/actueel. Zodra u zich heeft aangemeld bij een erkende geschillencommissie, beschikt u over een onafhankelijke klachtenfunctionaris en een vernieuwde klachtenregeling. Zo voldoet u aan de verplichtingen van de nieuwe wet.

Geschilleninstantie DOKh in Noord-Holland

Voor huisartsenzorg kunnen huisartsen, hidha’s en waarnemers zich aansluiten bij de Geschilleninstantie DOKh of gebruik maken van de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze is onlangs tot stand gekomen met de instemming van Noord-Hollandse en landelijke verenigingen van (huis)artsen, coöperaties van huisartsen en Zorgbelang Nederland. De Geschilleninstantie DOKh is erkend door VWS. Voor meer informatie en inschrijven klik hier: www.dokh.nl/klachtenregeling

Meer weten?

Zie voor meer informatie:

Hou ook de berichtgeving vanuit uw beroepsvereniging in de gaten.

Handige tools

Deel via e-mail Print de pagina
terug naar het overzicht

Gerelateerd nieuws


Reageer op dit nieuwsbericht






Reacties (0)

Nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u op de hoogte blijven van het ZONH-nieuws in uw regio? Schrijf u gratis in voor onze digitale nieuwsbrief.

Inschrijven